Női hajhullás

Ludwig skála

Téves feltételezés az, hogy a hajritkulás kizárólag a férfiak betegsége, valójában a nők is jelentős mértékben szenvednek a különböző mértékű hajhullástól, mely az ő esetükben is romboló hatású lehet az önképre és érzelmi életre. Úgy gondoljuk, a férfiak hajhullása sokkal inkább elfogadható, és gyakran a nők csak csendben szenvednek a hajhullás tüneteitől. Sajnos a legtöbb orvos nem veszi komolyan a női hajhullást, elodázzák ezt az akár súlyos betegség tünetét azzal, hogy "ez nem nagy ügy", és hogy "meg kell tanulni élni vele." A hajhullás lehet átmeneti vagy tartós. Ideiglenes hajhullást könnyebben lehet kezelni pontos diagnózis meglétével. Az ideiglenes hajhullás azonban tartóssá válhat egy téves diagnózis miatt. A hajgyógyászat, ami a bőr működését és zavarainak okát vizsgálja az adott területen, rámutat a szervezet belső folyamatainak eltérésére, mely a probléma valódi oka lehet. Az Alopecia túlzott vagy abnormális hajhullást jelent. Különböző típusú alopecia-kat ismerünk. Az egyik közös tényező a férfi és női hajhullásban az, hogy mindig egy olyan tünetre utal, ami a szervezetben nem működik megfelelően. A haj nem hullik, hacsak valamilyen hormonális elváltozás, betegség, vagy egyéb ok nem fordul elő. Ez lehet olyan egyszerű ok, mint egy olyan gén megléte, amely hajlamos a férfi hormon meglétéért, de utalhat betegségek seregére is. Egyik legkárosabb rizikófaktor a hajhullás esetén az elektromágnesesség jelenléte a környezetünkben. Pl. mobiltelefonok, elektromos berendezések a lakásban (elektroszmog). A vegyszerek túlzott használata (textilöblítők, mosószer, háztartási vegyi gőzök) is rossz hatással lehetnek a hajhullásra. A bőrben lévő egészséges élettani folyamatok megváltoznak, a sejtek harmonikus működése zavart mutat és a tünetek a rosszul működő bőr állapotát jelzik. Rövid távú eseménynek, mint például a stressz, terhesség és bizonyos gyógyszerek szedése is okozhat hajhullást. Ezekben az esetekben, a haj gyakran (de nem mindig) nő vissza, amikor az adott esemény már elmúlt. Ha kezelve van a kiváltó ok, gyakran a hajszálak visszaállnak véletlenszerű mintába, és növekedésnek indulnak, a hajhullás problémája leáll. Sajnos bizonyos nőknek a hajhullás egy életen át tartó küzdelemmé válhat.

A női hajhullás okairól

A hajhullás jelenségét általában a férfiak problémájaként szokás azonosítani, pedig ugyanúgy megnehezítheti a gyengébbik nem életét is. Mindkét esetben közös, hogy könnyen megkeserítheti az érintettek életét, de a hajhullás kialakulásának okai már különbözőek lehetnek. A nőknél egyrészt szintén a korral járó természetes folyamat a hajszálak elvékonyodása, a ritkulás, de állhatnak a háttérben időszakos dolgok is, így például drasztikus fogyókúra vagy erős stressz hatására is fogyatkozásnak indulhatnak a hajszálak. A további okok között fellehető a gyulladás is, ami foltokban jelentkező hajhullást eredményez. Ez a tünet egy gyulladt gócra utalhat a szervezetben. Hajhullást okozhat a női hormonháztartás felborulása is, amikor a szervezetben túlsúlyba kerülnek a férfihormonok, vagyis az androgének, ennek hatására pedig elkezdődik a férfias típusú hajhullás.

A női hajhullás fizikai okai

Bizonyos szinten az évek előrehaladásával a női hajhullás fokozódása természetesnek számít, azonban vannak olyan esetek, amikor már komoly esztétikai problémát jelent az elvesztett hajszálak mértéke. A női hajhullást mind lelki, mind testi tényezők előidézhetik – vizsgáljuk meg most ez utóbbit!

- Gyulladás: A nők esetében leggyakrabban a foltokban történő hajhullás jelzi ezt a problémát, amely megszüntethető a kiváltó ok kezelésével.

- Hormonális ingadozás: Számos olyan hormonbetegség létezik, amely a hajunk állapotára is hatással van, de akár egy olyan egyszerű ok is kiválthatja a női hajhullást, mint a gyermekáldás utáni hormoningadozás. Amennyiben feltételezhető, hogy a hajhullás mögött hormongondok húzódnak meg, érdemes orvossal konzultálni!

- Fogyókúra: Számos nő kipróbál az élete során bizonyos fogyókúrákat, azonban ha nem a megfelelő változatot választja és tápanyaghiány lép fel, akkor a kilók elvesztése mellett a haj is megritkulhat.